الثلاثاء، ٢٨ يوليو ٢٠٠٩

في الحب وجهة نظر


يظل دائما طيف الحب يلازمنا وتدور حوله كل اللحظات الجميله في حياتنا ولكنه يظل دائما وابدا ذلك اللغز الذى طالما اردنا حله وفهمه ويأبى ان يفتح لنا اسراره ويطلعنا على سر فرحتنا بوجوده وشوقنا للقائه ولكنى أومن جدا بما قاله جبران


ان أجهل الناس الذين يتوهمون ان المحبة تتولد بالمعاشرة الطويلة والمرافقة المستمره ان المحبة الحقيقية هي ابنة التفاهم الروحي وان لم يتم هذا التفاهم الروحي بلحظة واحدة لا يتم بعام ولا بجيل كامل

" الاجنحه المتكسره "

هناك ٥٣ تعليقًا:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

نسلم كده على الناس الحلوه كده ونعتذر ليهم على تأخيرنا عليهم

حبيبتى معلهش انا بكتب التاج وكنت مستعجله ونسيت كتير قوى من احبابى
انا جايه ليكى مخصوص عشان اهديه ليكى
ولاذم تجوبى عليه

ماليش دعوة
عااااااااااااااا
وهتحليها

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
حبيبتى معاكى حق والله الحب ده ليه معانى كتير ويصعب اى حد تانى ان يعير عن قيمته الحقيقه
ربنا يديمها علينا نعمه
واحيك على وجهة نظرك
تحياتى
ايناس

ديالا يقول...

انا بقي عندي وجهه نظر ان فعلا الحب بيتخلق بعد العشره وبيتولد وبيكبر

اما قبله فبيكون اتولد وكبر فبعد كده يقل

كل واحد ليه نظريه في الحب وبتكون صحيحه من وجهه نظره

ماء تشرين يقول...

عاشقه الاحزان


وعليكم السلام

ياانوس ياقمر انت تؤمرى ياجميل

احنا عندنا كام انوس
اتنين او تلاته او اربع بس

منورانى ياقمر

ماء تشرين يقول...

عاشقه الاحزان

انا معاكى الحب فعلا له معانى كتير


منورانى ياجميل

ماء تشرين يقول...

ديالا

ياغاليتى انا مش بتكلم عن الحب بيجي قبل ولا بعد العشره هو معنى التفاهم الروحى معنى تانى خالص معنى يزيد الحب صلابه لان التفاهم اعمق من الحب الذى يختفى في خضم الحياه


منورانى ياجميل

أحمد الصعيدي يقول...

تشرين
لا يا تشرين أنا لا أتفق معك ولا معه

نحن من نصنع الحب ونبني صرح العشاق وحتي عند الهجر نشيد تمثالا لمن نحب حتي نقنع أنفسنا أننا لا يمكن أن نحب ثانية

لأول مرة تشرين أختلف معك
ولكن يبقي الود

السلام عليكم

أحمد الصعيدي يقول...

وبعدين حضرتك فين
أخر قصيدة عندي مش علقتي عليها
انتي مش عارفة انك واحدة من المدونين اللي بيقيموا كتابتي

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

اولا حمدلله على سلامة شريكتى اللى غابت كتير

لو حاولتى تعرفى يعنى ايه حب يبقى هتتعبى لان الحب مالهوش قوانين

مش ممكن نقول انه محتاج التفاهم الروحى قبل اى شىء

لانه احتياج اكتر ما هو تفاهم روحى

kimo يقول...

يبحث الانسان في حياته عن الحب
وان كان الحب يبحث عن اصحابه
فهل انا ابحث عنك
ام اني ابحث عن الحب فيكي
*****************
موضوعك حلو
تحياتي

الشاعر الحزين يقول...

الله الله الله

أنا بتفق قوى قوى معاكى ومعاه

طبعا كل واحد ليه وجهة نظر بس فعلا التفاهم الروحى لو ما اتوجدتش فى أول ثانيه مش هيتوجد

واسألى مجرب

وأنا مجرب

لأ بالرغم من انى دايما بختلف معاكى وبكون معاض

لأ أنا انهارده مؤيد وببصم بالعشره كمان

بس ايه الغيبه دى من زمان مازورتينيش ومنورتيش مدونتى

يارب يكون المانع خير

دمتى الخير

موناليزا يقول...

وجهات نظر تحترم فكلا من الرأيين يحتمل الصدق
--
لماذا ختمتى بـ"الاجنحة المتكسرة"؟لم أدرى ماذا تعنى؟

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

عندك حق

الحب تفاهم

بس فين الحب اللى بجد فى الدنيا دى

فييييييييييين ؟؟؟؟

تقبلى مرورى

سهوره

ماء تشرين يقول...

احمد الصعيدى

بص يااحمد انا معاك انو احنا بنصنع للحب تماثيل ولكن انا بتكلم في فكره التفاهم الروحى البتتخلق بين اى اتنين عشان الحب ده يستمر

عموما وطبعا وكالعاده

منورانى

ماء تشرين يقول...

احمد الصعيدى

انا اقل من كده والله يااحمد بس طبعا روحت وعلقت اكيد مقدرش معلقش


منورنى

ماء تشرين يقول...

اسماء واحلام في وجدانى


معلش يااحمد انا مقصره معاك والله بس انت بتقفل التعليقات بردو

وانا معاك انو الحب ملوش قوانين ولكن استمراره وبقائه لازم يكون ليه قوانين واهم قانون يضمن بقاء الحب واستمراره هو التفاهم الروحى ده

عموما منورنى بجد جدا

ماء تشرين يقول...

كيمو

بص ياكريم هو الحب لا ينفصل عن الحبيبه يعنى مينفعش تدور عليه لوحده بعيدا عن الشخص فلكون الشخص ده مش كويس اكيد الحب مش هيستمر

عموما منورانى ياباشا

ماء تشرين يقول...

الشاعر الحزين


ايه التايد ده ياعلاء فعلا عادة بتبقه معارض انت انضمت للحزب الوطنى ولا ايه

لا بجد منورانى

وبجد انا مقصره بس والله متابعه
يمكن مش بعلق بس دايما بقرأ كل جديد

ماء تشرين يقول...

موناليزا

اشكرك على تعليقك غاليتى

الاجنحه المتكسره هى عنوان الروايه النقلت منها الرأى بتاع جبران

منورانى ياجميل

ماء تشرين يقول...

شبه انسانه سهوره

حببتى انا بعتقد انو الحب صنم احنا البنخلقه واحنا البنصنعه وبنعبده وبعدين نكفر بيه طبعا انا بتكلم بالمعنى المعنوى وليس المادى


منورانى ياقمر

الدرعمي يقول...

صدق جبران و أحسنت قولا .. لأن الحب إن لم يولد في هذه اللحظة يموت .. و المعاشرة تلد لنا المودة لا الحب @ تحياتي @ آدم الدرعمي

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

التفاهم الروحى مهم طبعا كبدايه
لكن لو عايزين العلاقة تستمر بنجاح
لازم يبقى فى تضحية من كل طرف
واهتمام حقيقى وجاد من الطرفين
لمحاولة البقاء على استمرار العلاقة

موضوع رومنسى فى زمن فقد الرومنسية

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

ليس فقيرا من يحب يقول...

الحب بعض مما تخيلناه
لولم نجده لاخترعناه

Hadota ... حدوتة يقول...

انا كمان اتفق جدا جدا جدا مع الكلمات دى
التفاهم الروحى
:) وكفى

:)


تحياتى

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

أتفق مع جبران

لأن التفاهم هو التربة الخصبة التي من الممكن أن ينبت فيها الحب


تحياتي
وليد

di el2mr يقول...

الحب
اكيد ليه اكتر من معني و مدلول وبيختلف من شخص للتاني وده بيكون حسب احتياج الانسان لنوع معين من المشاعر
علشان كدا مفيش تعريف للحب بيرضي كل الناس

romansy يقول...

ايزيك ماء تشرين
فينك
وفين احتلالك

romansy يقول...

نعشق احيانا ولكن قد لانجد الانسان الذى نعشقه
قد يتغير وقد تتغير مشاعره للك نجد الاختلاف وفى الحب وجهه نظر ولكن احيانا نعشق يصبح عشقنا بلا اهداف

شبــ اون لاين ـــاب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخبارك ايه يا رب تكونى بخير

انا الصراحه مفهمش فى الحب والحجات دى

انا لسه صغير هههههههههه

بس فى حاجه تانيه انا بحب فريد جدا

والعود اللى انتى حطاه روعه

فى رعايه الله

Joker

Unknown يقول...

صدر العدد السابع عشر من مجلة رؤية مصرية بالمفاجأة القوية الجديدة .. تصميم وبرمجة مختلفين تماما ليواكبوا نجاحات المجلة ويتفقوا مع مادتها وأقلامها
دعوة خاصة مني أنا رئيس تحرير المجلة لزيارة المجلة والتفاعل معنا فيها وإبداء آرائكم .. سجل عضويتك وارسل مشاركتك .. معنا فؤيق كامل من المحررين والصحفيين يقومون لكل أعباء المجلة لتخرج لكم في أبهى صورة وأجمل منظر
ننتظر تشريفكم
دمتم بخير
إبراهيم العدوي

ماء تشرين يقول...

الدرعمى

اولا اشكرك على تواجدك على صفحات مدونتى
وثانيا اشكر تايدك للفكرة التفاهم الروحى

نورتنى

ماء تشرين يقول...

حدوته

طبعا معاك ياحامد بس بختلف معاك ياعنى الموضوع مش رومانسي ده عقلانى جدا


منورنى جدا طبعا

ماء تشرين يقول...

ليس فقيرا من يحب


اولا تحفه عنوان مدونتك

ثانيا طبعا لانه اكيد سلوى لينا ومكان نرتيح فيه من اعباء الماديات كان لازم يبقه موجود عشان يبرار افعلنا الصبيانيه ولا انتى رايك ايه ؟


منورانى ياجميل

ماء تشرين يقول...

عارفه مش عارف ليه

معاك طبعا يااستاذ وليد

فالحب كالنبته تحتاج الى ارض خصبه بدايات واشياء اخرى تاتى تباعا


نورتنى

ماء تشرين يقول...

ضي القمر

وهما ياعنى الناس في حاجه ترضيهم

سيبك انت عامله ايه ياقمر ليكي وحشه



اشكرك على متابعتك دمتى بكل الود والحب

ماء تشرين يقول...

Hadota ... حدوتة

اهلا بيك ياقمرايه يارب متكونش اخر زياره



منورانى ياجميل

ماء تشرين يقول...

رومانسي


منورانى

ومرسي على سؤالك

ماء تشرين يقول...

شباب اون لاين

اولا الف مبروك على نجاحك يامحمد وعقبال البكلوريوس كده يارب

وثانيا انت صغير ايه بس هو الحب ملوش سن مش زاى الجواز

ثالثا ميبسوطه اوى ان الاغنيه عجبتك انا كمان بحب فريد

ماء تشرين يقول...

كاتب مصري

اشكرك شكرا جزيلا واكيد طبعا هزوركم دى حاجه تشرفنى

قلب ارهقته الاحلام يقول...

احيانا يولد كل ذلك حتي في اولي اللحظات

ولكن يأبي الطرف الاخر وضعه تحت تصنيف ... الحب

دمتي رائعة

تحياتي ,,,

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

يا ترا فين شريكتى دلوقتى

أحمد الصعيدي يقول...

تشرين

يعز علي أن أري الحزن علي حبر أقلام إخوتي وأخواتي
كذلك أراك في تعليقاتك

أزاح الله عنك الهم وأسعدك سعادة لاشقاء بعدها
كل عام وأنتم بخير

لبنــــــــــى يقول...

سلام
اظن انو اجيت متاخرة
لكن رائعة انت بنقلك لجبران الرائع
الذي رافقني طوال دراستي الجامعية
و طيات خفية في حياتي
تحية لك

صباح الصباح يقول...

صح يا نوران

الحب هو نوع من الجنون الجميل.. ليس لة قواعد ولا اساس

انما المعاشرة والالفة هى تعود وليست الحب الحقيقى

الفراشة الصغيرة يقول...

من وجهه نظرى الانسان مبيحبش

غير مرة واحده فى حياته

يا أما جت عشها

يا اما مجتش وبيظلم نفسه وبيظلم اللى معاه

لانى شايفه انى مفيش حاج اسمها تعود

فى حاجة اسمها اتفاق التقاء بين النفس والروح

ويوم ما تلاقى ده اكيد ده الحب ذاته

الكلمة نور يقول...

ان لم يهبط من السماء لداخل القلوب
فى أول لحظة ليست أعمار الكون كله كافية لتنزله

ماء تشرين يقول...

قلب ارهقته الاحلام


اذا عزيزتى فهو لايستحقه


دمتى بكل خير

ماء تشرين يقول...

اسماء واحلام في وجدانى


موجوده يااحمد مرسي على سؤالك ربنا يكرمك

ماء تشرين يقول...

احمد الصعيدى


مش عارفه يااحمد فين الحزن في تعلقى العندك


عموما يسدى انا الحمد لله كويسه والله
واشكرك على سؤالك

ماء تشرين يقول...

جيفارا

انت تيجى يااى واقت
بعرف احكى بالشامى

عموما بجد نورتنى وتواجدك هنا يسعدنى

ماء تشرين يقول...

صباح الصباح

مش عارفه مين نوران دى

انا اسمى امنيه

نمشيها نوران


عموما بجد عندك حق

نورتنى

ماء تشرين يقول...

الفراشه الصغيره

ممكن الحب الحقيقى مره بس الانسان بيحب كتير

في حاجه اسمها تعود يادودو بس مش بيكون حب بيكون تعود

منورانى ياجميل

ماء تشرين يقول...

الكلمه نور


بجد من اجمل التعليقات الجتلى ربنا يباركلك

منورانى